Tampereen Näsisaari

Tampereen ratikka laajenee Lentävänniemeen

Kävin kuvaamassa dronella Tampereen ratikan jatkoreitin Santalahdesta Lentävänniemeen. Tampereen ratikka alkaa kulkemaan tammikuussa 2025 Lentävänniemeen.

Huom. postaukseen on vaihdettu/lisätty uudempia kuvia kesän mittaan, uudempien kuvien päivämäärät on mainittu.

Tampereen Santalahden ratikkapysäkki

Santalahden ratikkapysäkki on tällä hetkellä ratikkalinja 1:n toinen pääteasema (toinen pääteasema on Kaupin kampus/Tays).

Tulevat pysäkit Santalahden jälkeen ovat Hiedanranta, Tehdas, Niemen kartano, Niemenranta, Lentävänniemi ja Pyhällönpuisto. Näsisaaressa on lisäksi pysäkkivaraus tulevaa rakentamista varten.

Näsisaari Santalahden puolelta

Näsisaari Santalahden puolelta 25.6.2024.

Näsisaari Hiedanrannan puolelta

Näsisaari Hiedanrannan puolelta 3.5.2024.



Näsisaari Hiedanrannan puolelta

Näsisaari Hiedanrannan puolelta 25.6.2024. Tässä vaiheessa raiteet ovat ilmestyneet myös Näsisaareen.

Näsisaareen on suunnitelmissa aluksi 5 000 asukkaan ja myöhemmin 25 000 asukkaan Järvikaupunki.

Tampereen ratikka: raitiolinja Niemenrantaan ja Lentävänniemeen, Lielahti taustalla

Raitiolinja ei jatka Lielahden keskustaan asti, vaan kääntyy Hiedanrannassa kohti Niemenrantaa ja Lentävänniemeä. Tästä Hiedanrannan pysäkiltä on matkaa Lielahden CityMarketiin 700 m ja Prismaan 900 m.

Hiedanrannan uusi kaupunginosa, ratikkatyömaa

Hiedanrannan vanhojen tehdasrakennusten eteläpuolelle nousee 10 000 asukkaan ja 3300 työpaikan Hiedanrannan kaupunginosa. Korkeimmat rakennukset ovat 23-kerroksisia.

Tampereen ratikka: Tehtaan ratikkapysäkki, Hiedanrannan tehdas ja uusi Hiedanrannan kaupunginosa

Hiedanrannan tehtaan ja vesitornin luona on Tehtaan ratikkapysäkki.

Hiedanrannan keskustan ja nykyisen Lielahden välille tulee Keskuspuisto. Lielahden tehdas integroidaan kaupunkirakenteeseen ja Lielahden kartano säilyy. Kartanopuistoon tulee uimaranta.



Hiedanranta ja Lielahden kartano

Tampereen ratikka, Hiedanrannan vesitorni

Myös tehdasalueen pohjoispuolelle raitiolinjan itäpuolelle nousee asuintaloja.

Tampereen ratikka, Niemen kartanon ratikkapysäkki, ilmakuva

Tässä ollaan saapumassa Federleynkadulle, ratikkapysäkin nimi on Niemen kartano.

Oikealla Näsijärven rannassa näkyvää Sellupuistoa kehitetään, mutta se säilyy edelleen urheilu- ja virkistysalueena. Sellupuiston leikkikenttä ja jalkapallokenttä ovat raitiolinjan vieressä.

Niemen kartano Federleynkadun varrella

Niemen kartano Federleynkadun varrella. Vuonna 1918 valmistunutta Birger Federleyn suunnittelemaa karjarakennusta koristavat 20 m korkeat rehutornit. Karjarakennuksessa oli tilat 70 lehmälle ja 26 hevoselle.

Keltainen rakennus on Niemen kartanon päärakennus eli Pirtti, joka on valmistunut vuonna 1861.

Uusi iso rakennus Niemen kartanon takana Matilda Niemen kadulla on Niemenrannan päiväkoti.

Niemen kartano, Sellupuisto ja Hiedanranta ilmakuvassa.

Niemen kartano, Sellupuisto ja Hiedanranta 7.7.2024.

Niemenvainionkuja ja Federleynkatu, uusi ratikkalinja.

Federleynkadun oikealla puolella on Niemenvainionkatu, vasemmalla Niemenvainionkuja.

Niemenrannanaukio ilmakuvassa.

Niemenvainionkadun jälkeen kuvan Niemenrannanaukiolle asti on kiellettyä ajaa autolla (bussit saavat ajaa). Federleynkadun tielinja jatkuu Niemenrannanaukion jälkeen Niemenrannan puistokatuna.

Korkeasta valkoisesta kerrostalosta eli As. Oy Tampereen Tähtitornista on ainakin vielä tällä hetkellä hienot näkymät Näsijärvelle.

Niemenrantaan nousee parhaillaan useampia taloja, mm. Tampereen Lyyra ja Tampereen Reuharinviitta.

Niemenrannanaukio ilmakuvassa.

Kehyskadun varrelta löytyy S-Market Niemenranta. Kehyskadun tielinja tekee Niemenrannanaukiolla S-mutkan ja jatkuu Raamikatuna.

Lielahdenkadun ja Halkoniemenkadun risteys ilmakuvassa

Raitiotielinja jatkuu Kehyskadun jälkeen puoli kilometriä Lielahdenkatua pitkin ja kääntyy Lentävänniemen K-Marketin ja Pub Carlosin luona Halkoniemenkadulle.

Tampereen ratikka: Lentävänniemen pysäkki.

Sama paikka eli Lentävänniemen ratikkapysäkki 7.7.2024 vastakkaiseen suuntaan kuvattuna. Pysäkin takana näkyy Männistönkadun ja Lentäväniemenkadun risteys.

Lielahdenkadun ja Halkoniemenkadun risteys ilmakuvassa

Lielahdenkadun ja Halkoniemenkadun risteys on lähellä Halkoniemen satamaa.

Halkoniemen satama, Tampere, ilmakuva.

Halkoniemen satama 7.7.2024.

Tampereen ratikka: Pyhällönpuiston ratikkapysäkki ilmakuvassa

Pyhällönpuiston päätepysäkki 7.7.2024. Laskeskelin kartalta, että raitiolinjan jatkon pituus Santalahdesta Pyhällönpuistoon on noin 4,8 km.

Alustava ratikan matka-aika Tampereen Keskustorilta päätepysäkille Pyhällönpuistoon on 20 min.

Ratikka Lentävänniemeen -Tiktok-dronevideo

@reissuesa

#suomitiktok #tampere #ratikka #dronevideo Vuoden 2025 alusta Tampereen ratikka kulkee Lentävänniemeen asti.

♬ Paremmin ku kukaan muu – Benjamin & BESS

Kuvasin tekeillä olevasta raitiolinjasta dronevideon 3.5.2024, ja julkaisin sen TikTokissa seuraavana päivänä. Ratikkavideo on kerännyt 50 000 näyttökertaa. Myös Raitiotieallianssi osallistui videon kommentointiin: ”tammikuussa tuolla pääsee jo ratikalla”.

Edellinen ja seuraava blogipostaus

Lisää samasta aiheesta

2 kommenttia

  1. Oho, enpä ollut kuullutkaan noista laajentumissuunnitelmista. Pitäisi joskus testata Tampereen ratikka. Ilmeisesti siihen ollaan oltu yleisesti tyytyväisiä, kun laajennusta tulee. Mahtaako se Turku seurata nyt perässä…

    1. Tamperelaisista 86 % suhtautuu Ratikkaan positiivisesti. Tämä Lentävänniemen jatko-osuus ei jää viimeiseksi, vaan seuraavaksi Ratikka laajenee Linnainmaalle ja Pirkkalan keskustaan asti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *